Fară milă: Plec la Budapesta!


EvZ, 10 Septembrie 2006, Florian Bichir

Florian Bichir anunta ca dupa ce a vazut atatia analisti maghiari in Romania are de gand sa emigreze in Ungaria.

Link: http://evz.ro/article.php?artid=271500Expresia lui Cicero „Ubi bene ibi patria” (Patria este acolo unde te simti bine) nu este favorita mea. Si nu pentru ca sunt un om de dreapta, ci pentru ca ma consider un patriot. Imi repugna nationalismul xenofob, gaunos, modul de a da vina intotdeauna pe altii. Dar tin la tara mea, la patria mea. De aceea imi place mai mult ce zicea poetul Euripide – „Nu e o nenorocire mai mare ca pierderea patriei”, sau carturarul Dinicu Golescu – „Cand omul nu se gandeste la folosul patriei, nici ea nu are datorie catre el”. De cativa ani studiez problema ceangailor. Si o fac pentru ca mi se pare a fi un subiect fabulos: locuitori catolici ai partii vestice a Moldovei, ceangaii fac obiectul controversei intre unguri si romani in ceea ce priveste originea lor.Unii zic ca sunt cumani maghiarizati, Iorga spune ca ar fi urmasii unor vechi populatii turcice, altii ca sunt pecenegi. Evident ca maghiarii sustin ca sunt secui romanizati cu forta, desi daca ii spui unui moldovean catolic ceangau risti sa ramai fara dinti. Problema normal ca ma pasioneaza, asa ca am ajuns sa particip pe la seminarii, intalniri, dezbateri.

Unde-i vorba despre ceangai, hop si o istorica maghiara, Andreea Varga. Fata tanara si foarte desteapta din moment ce a primit Premiul Academiei Romane pentru lucrarea „Maghiarii din Romania (1945-1955)”. Si chiar frumoasa, de era cat pe ce sa-mi fure inima. Problema a intervenit cand am incercat sa o „vrajesc”: vorbeste romaneste, dupa 14 ani de plimbat prin Romania, la fel de bine ca mine maghiara. De-am ramas si crucit. Oare cum de scrie impecabil, academic, dar nu poate vorbi?

Link: http://evz.ro/article.php?artid=271500

Lasă un răspuns

