Poetul Naţional, atacat sistematic de dusmanii României


Rabinul Moses Rosen a cerut, in 1980, interzicerea lui Mihai Eminescu

Domniei sale domnului presedinte al Academiei Republicii Socialiste România articol de: Sef Rabin dr. Moses Rosen, Presedintele Federatiei Comunitătilor Evreiesti din Republica Socialistă România

Rabinul Moses Rosen a cerut, in 1980, interzicerea lui Mihai Eminescu
 

Federatia Comunitătilor Evreiesti din Republica Socialistă România
Cancelaria Sef Rabinului.
Bucuresti, str. Sf. Vineri 9-11, sectorul 4.
Telefon: 15.50.90
Nr. 438.1980
Bucuresti, 12 octombrie 1980

Prea stimate domnule presedinte,
Avem onoarea a vă supune următoarele:
În editura Academiei Republicii Socialiste România a apărut, acum cîteva săptămîni, volumul IX din Operele lui M. Eminescu (Publicistica, 1870-1871). În cuprinsul acestui volum se află numeroase articole violent antisemite, pe care nu le vom cita pe toate, ci doar cîteva din ele.
1) La pag. 136 „Jidovul talmudist” se vorbeste că „si în această tară au început a se îmbulzi în orase si sate cetele internationalei iudaice, poporul menit de Biblie de a domni asupra pămîntului întreg”. Degeaba se încearcă la „Comentarii”, pag. 563, a se justifica cele de mai sus ca „fiind în slujba sionismului si a evreilor purtători de capital străin”. Miscarea sionistă nu exista încă în 1876. Rolling, la care se referă autorul, a fost doctrinarul antisemitismului austriac si al teoriei „primejdiei evreiesti”.
2) La pag. 157, în articolul „Galitia” (18 iulie 1876) se exclamă „Fericita Rusie”, în care „i se taie evreului cu de-a sila, în mijlocul ulitei, barba, perciunii si poalele caftanului”, iar „Comentariul” din 1980 (pag. 585) justifică procedura, spunînd că se „avea ca scop să limiteze afisarea demonstrativă a fanatismului religios, jignitoare pentru populatia autohtonă”.
3) La pag. 190, în articolul „Sămînta jidovească din Cernăuti”, cităm: „ca toti jidanii (e vorba de scriitorul Karl Emil Franzos pe care autorul îl atacă – nota noastră) care în literatura germană se deosebesc prin stilul frantuzit si prin expresii mîrsave si obraznice”. Iar „Comentariul” din 1980 (pag. 616) califică aceste aprecieri la adresa „jidanilor” ca „rezultînd” din „verbul aprig al celui mai mare poet român si nu trebuie să slujească întretinerea unor resentimente pe care istoria le-a depăsit si ratiunea le reprobă”.
4) La pag. 280, în articolul „Iarăsi Evreii” (1876), vorbind despre acordarea de drepturi evreilor, autorul spune, între altele: „Cît pentru români, egala îndreptătire a 600.000 de lipitori si precupeti este pentru ei o cestiune de moarte si de viată si poporul nostru cred c-ar prefera moartea repede prin sabie decît moartea lentă prin vitriol”. Iar mai departe: „Plece 99 procente în America ca să-si cîstige acolo prin muncă productivă pîinea de toate zilele si atunci, cu cei ce vor rămîne, ne vom împăca usor…”. „Evreii rămîn străini de rit necrestin” si mai departe „oriunde e teren pentru neagra speculatie evreul e acasă” si în sfîrsit „ei sug în mod neomenos tările pe care au căzut ca lăcustele”. „Comentariile” din 1980 (pag. 674) justifică pur si simplu cele de mai sus cu cuvintele: „Eminescu îsi defineste clar pozitia în problema evreilor din România. Poetul se declară împotriva acelor evrei care speculau munca poporului român (99 procente, cum afirmă autorul – nota noastră) si nu si împotriva acelora care depuneau o muncă utilă tării (adică unu la sută – nota noastră.). „Comentariile” nici nu găsesc de cuviintă să se oprească asupra enrmei denaturări a adevărului din afirmatia că în 1876 existau 600.000 evrei în România. Adevărul este că trăiau atunci circa 100.000 evrei în Moldova si în Muntenia. Iar din cei 600.000, 594.000 erau „lipitori” si numai 6.000 meritau să te împaci cu ei.
5) În sfîrsit, la pag. 299 din articolul „Evreii si Conferinta” cităm: „O semintie care cîstigă toate drepturile fără sacrificii si muncă e cea evreiască”. Articolul fundamentează „ideologic” toate calomniile antisemite. Cît despre „Comentarii” (pag. 689), ele justifică continutul articolului. Ne oprim aici. Exmplele citate sînt destul de concludente. Nu socotim deci necesar să mai cităm si altele. Ne exprimăm deci consternarea că este cu putintă ca, în anul 1980, în Republica Socialistă România, sub egida Academiei să se publice asemenea materiale care incită la ură rasială, care afirmă idei de bază ale fascismului, care îndeamnă la huliganism. Respectăm pe „luceafărul poeziei românesti”. Geniul său poetic, gîndirea sa filosofică fac parte din patrimoniul culturii universale. Tocmai de aceea este o insultă pentru memoria sa, este o profanare a personalitătii sale, cînd se dau publicitătii asemenea articole ce le-a scris dînsul, sub influenta desăntatei propagande antisemite din acea vreme. Am văzut personal în manuscris, la un prieten, poezii pornografice scrise de M. Eminescu. Oare a trecut cuiva prin gînd să le publice? Stim cu totii că soarta vitregă a lui M. Eminescu l-a făcut să-si piardă mintile, în perioada finală a vietii. Publică cineva cele ce a scris el în acea perioadă? Încercările d-lui Al. Oprea (pag. 32-36) de a da interpretare nouă ideilor xenofobe, antisemite, rasiale din articolele cuprinse în acest volum, reusesc doar să le dea o justificare, ceea ce e si mai grav. Girul celui mai mare poet român dat fundamentării antisemitismului constituie atît un act periculos pentru populatia evreiască din tară, cît si unul de răspîndire a unor idei diametral opuse celor care călăuzesc România Socialistă. Protestăm împotriva acestui fapt si vă rugăm să supuneti forurilor superioare de Stat si de Partid rugămintea noastră de a retrage din circulatie volumul sus-amintit. Primiti, vă rog, încredintarea deosebitei mele consideratiuni

Anunțuri

4 gânduri despre “Poetul Naţional, atacat sistematic de dusmanii României

  1. o caracteristica a evreilor esta ca de fiecare data tipa:iute ce mi-a facut antisemitul!,insa omite cu inversunare sa aminteasca si fapta evreiasca generatoare a opresiunii fiindca este abominabila si justifica intru totul actul punitiv.La o alta postare voi da la iveala mari matrapazlicuri evreiesti din trecut si de azi care fac antisemit si pe cel mai tolerant om din lume.Orice malversatiune de proportii are parfum evreiesc

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s